Bagaimana Meredam Cerita Bohong ?

Syukri Isa Bluka Teubai


Oleh: Syukri Isa Bluka Teubai

Jika kita (semua manusia) ingin bercerita (ramai ramai) tentang kesalahan, keburukan, akanpada kabar kabar yang tidak jelas, begitu juga pada cerita cerita yang dibawa oleh angin yang berhembus dan tidak tentu arah. Sama sekali tidak akan pernah habis akan sekalian berita berita itu.

Bahpun pada hal yang sangat kecil sekalipun, sungguh kesalahan, keburukan dan pada semua kaitan yang sudah tersebut itu. Niscaya semuanya akan berhamburan, bahkan sesuatu yang sama sekali tidak benar akannya menjadi benar, sangat sangat mungkin hal (kebenaran) itu terjadi.

Maka, jika sesuatu yang tidak perlu untuk dibesar besarkan. Janganlah diumbar, pendamlah ia di masing masing hati yang memiliki kepribadian tinggi. Tak pun perlu orang lain mengetahui itu, kerana sungguh itu tiada artinya, sama sekali tidak ada gunanya.

Meredam, menyembunyikan, apalagi untuk menghapus setiap persoalan yang telah terjadi. Merupakan amaran daripada kemuliaan itu sendiri, sebagaimana dan mungkin semua kita (manusia) mengetahui tentang hal “lebih baik diam daripada berbicara tentang apa yang tidak kita ketahui.”

Maka, berkatalah yang sepatutnya. Berceritalah pada apa yang sebenarnya. Suatu keburukan tidak perlu untuk dipamer pamer, apalagi kebaikan. Mari kita memulai itu, menanam sifat baik, melakukan yang terbaik dari diri kita masing masing.

Dan setiap kita (manusia) pasti mempunyai kesalahan, kesilapan, kekurangan kekurangan baik itu timbul dari kesengajaan atawapun tidak ada unsur itu sama sekali. Sudah sewajarnya kerana kita, manusia dan bukan malaikat.

Apalagi pada berita berita dusta, tidak pun perlu kita ikut ikutan bercerita. Bahpun sebagai bahan candaan, lawak pribadi untuk kita sahaja. Kerana dengan begitulah, secara tidak disadari akan membuat berita berita bodoh itu niscaya terbagi bagi (tersebar).

Syukri Isa Bluka Teubai, penyuka sastra.

Post Author: @Inshafuddin Media

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *